Dieta

Miód zamiast cukru – korzyści

• Zakładki: 4


Miód – podobnie jak cukier – dostarcza kalorii, sprzyja próchnicy i nie nadaje się dla diabetyków. A jednak warto zastąpić nim cukier. Poznaj powody, dla których miód jest lepszy od sacharozy!

Zawartość sacharozy

Cukier stołowy to potoczna nazwa sacharozy, a więc substancji niemającej żadnych walorów odżywczych. Spożywając biały cukier stołowy, nie dostarcza się organizmowi niczego wartościowego – poza kaloriami. Z kolei skład miodu jest złożony. Sacharoza zajmuje do 10%, resztę zaś współtworzą osobno glukoza i fruktoza. Te dwa cukry proste różnią się sposobem, w jaki są trawione i metabolizowane. W efekcie mają inne przełożenie na zdrowie.

Kalorie

Chociaż oba produkty dostarczają wielu kalorii, miód wypada korzystniej. Zawiera nieco ponad 300 kcal, podczas gdy cukier nawet 400 kcal. Warto dodatkowo zaznaczyć, że dzięki wyższemu udziałowi fruktozy miód jest słodszy, toteż ostatecznie zużywa się go mniej.

Nie tylko kalorie

Miód dostarcza podstawowych wartości odżywczych, ale nie tylko. To kopalnia mikroelementów: minerałów i witamin. Znajdują się w nim m.in. magnez, żelazo, wapń, fosfor, mangan, witaminy A, z grupy B, C. Na dodatek wszystkie mikroelementy odznaczają się doskonałą biodostępnością, znacznie lepszą niż w suplementach.

Zdrowie

Dzięki złożonemu składowi miód ma właściwości prozdrowotne, czego nie można powiedzieć o cukrze. Redukuje stres, pomaga zasnąć, poprawia odporność, neutralizuje toksyny, wspomaga leczenie chorób układu oddechowego i stanów zapalnych.

Słodycz + smak

Podczas gdy cukier oferuje wyłącznie słodycz, miód dodatkowo nadaje potrawie smak. Przykładowo miód z mniszka jest delikatny i kwiecisty, a miód gryczany delikatnie gorzki, głęboki, dla niektórych wręcz wytrawny.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą Biozdrowy.pl.

Zdj. Shutterstock

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
5 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.